Kirkeåret i Blistrup Kirke

.

Kirkeåret i Blistrup Kirke

Advent
I adventstiden afholdes det traditionsrige julemarked. Vi har en særlig julekoncert søndag den 17. december med  De Ni læsninger. Juleaften er kirken fyldt til bristepunktet. I juledagene er der bedre plads.

Jul
Julefesten er sammen med påskefesten den ene af de to store fester, som kirkeåret er bygget op omkring. Jesu fødsel fejres juleaften og juledag. 2. juledag er til minde om kirkens første martyr, Stefanus.

Nytår
Nytårsdag kl. 16 har vi gudstjeneste og ønsker hinanden godt nytår i våbenhuset med champagne og kransekage.

Kyndelmisse
Kyndelmisse er omkring 2. februar (egentlig en lysets fest), og fejres med en aftengudstjeneste.

Fasten
Indledes med fastelavn, som gerne fejres med en børnegudstjeneste.

Påsken
Ifølge Det Nye Testamente døde og genopstod Jesus under den jødiske påske. Vi fejrer dagene som en fortløbende fortælling, der indledes med palmesøndag og afsluttes 2. påskedag. Skærtorsdag er der fællesspisning i Kirkeladen med tilmelding.

Pinsen
Helligåndens komme fejres. Pinsen betegnes som kirkens fødselsdag. Sognene i området fejrer 2. pinsedag i fællesskab.

Høsten
Som i andre sogne har man i Blistrup i mange år afholdt en årlig høstgudstjeneste. Førhen var den bondens store højtidsdag, hvor man takkede Gud for høsten. I dag takker vi stadig for de goder, som vi sætter på bordet hver dag, men vi har lavet det om til en "sensommerfest” med tapas og god musik i Kirkeladen. Der er også uddeling af "Bo Andersen-prisen" til minde om et skattet menighedsrådsmedlem og en ildsjæl i byen.

Allehelgen
Markeres med en aftengudstjeneste første søndag i november kl. 17.00, hvor navnene på de sognebørn, der er afgået ved døden siden sidste allehelgen, læses op fra prædikestolen.

Kommende gudstjenester

"I min Faders hus er der mange boliger."

Johannesevangeliet 14, vers 2