Ofte stillede spørgsmål

Konfirmation betyder, at Gud bekræfter det løfte om at være med dig, som han gav dig, da du blev døbt.

Ofte stillede spørgsmål

Kan vi selv bestemme dagen?

Ja, inden for den begrænsning, at der i Blistrup Kirke konfirmeres Kristi himmelfartsdag og den efterfølgende lørdag.

Hvor mange kan vi være i kirken?
Det ville være dejligt, hvis alle kunne invitere alle gæsterne med i kirken, men det er kirken for lille til.
Hver konfirmand får to bænke reserveret til familien. Derudover vil der være ledige pladser, hvis antal afhænger af antallet af konfirmander. Der kan konfirmeres 9 konfirmander ad gangen, så hvis det sker, at over 18 konfirmander har valgt samme dag, begynder gudstjenesterne kl. 9.00, kl. 10.30 og kl. 12.00.

Hvornår skal vi komme?
Kom 20 minutter før, så I kan modtage jeres gæster udenfor (det er dårlig kirkeskik at modtage dem inde i kirkerummet).

Skal vi huske på noget særligt?
Ja, når jeres barns navn nævnes, rejser familien sig op.

Hvad med biler?
Biler, der skal hente konfirmanden, kan holde ude på Kirkevej.
Hvad med kort, gaver osv. til de andre konfirmander?
I våbenhuset vil der stå poser med konfirmandernes navne på, som man kan sætte roser, gaver og kort i.
Poserne holdes under opsyn under konfirmationen.

Hvad med filmning og fotografering?
Der må ikke filmes i kirken. Der må kun fotograferes ved konfirmandernes indgang og udgang og ved selve konfirmationen. Fotografering skal ske uden brug af blitz og fra fotografens siddeplads.
Efter konfirmationen tages et fællesbillede, og der er mulighed for at tage et særskilt billede med præst og konfirmand.

Hvor lang tid tager en konfirmation?
Regn med 1 time og 15 minutter i alt.

Konfirmandindskrivning

Du finder indskrivning til konfirmation og konfirmationsfoberedelse i kirken på den grå knap  herforneden, når der er åbent for indskrivning.

Konfirmandindskrivning

Skal – skal ikke konfirmeres?

Skal man være helt sikker og tro på en bestemt måde, før man kan sige "ja" til at blive konfirmeret? Nej, når det gælder tro, kan vi aldrig være helt sikre.